Henvisningsrutiner
For å unngå unødvendige henvisninger og for lang ventetid er det viktig å sende henvisning på riktig måte med all nødvendig informasjon. Noen tjenester krever heller ikke henvisning.
Helsedirektoratets henvisningsveileder er et viktig verktøy å når i henvisningen. At henvisningen er sendt på korrekt vis utelukker ikke at tjenesten som mottar henvisningen kan kontakte henviser for mer informasjon. Mange tilbud krever ikke henvisning, slik som Alternativ til vold, Familievernkontor og krisesentre. Det kan allikevel være nyttig å gi en oppsummering av pasientens problemstilling, situasjon og ressurser.
Det er viktig med god kommunikasjon i individuelle saker der flere tjenester er involvert. Det kan være nyttig med en fast kontaktperson i hver av tjenestene, som kan gjøre det enklere å ta kontakt.
Bedre kommunikasjon vil gi bedre henvisningskvalitet, mulighet for å sette inn tiltak i ventetiden og at flere instanser kan arbeide parallelt. Det bør utvikles rutiner for tilbakemelding for å inkludere aktuelle instanser i alle faser ved en sak. Slik kan flere tjenester bidra i større grad under utredning og behandling. Det er fastlegen som har det faglige og medisinske ansvaret for en pasient, og det er viktig at pasient følges nøye opp selv om de er henvist til videre behandlingstilbud. Fastleger bør alltid sette opp oppfølgingsmøter for å følge pasienten og for å sikre at han eller hun får nødvendig hjelp videre i systemet.