Henvisningsrutiner
For å unngå unødvendige henvisninger og for lang henvisningstid er det viktig at henviser sender henvisning på riktig måte, med all nødvendig informasjon. Noen tjenester krever heller ikke henvisning.
Hvordan skrive henvisning korrekt?
At henvisningen er sendt på korrekt vis utelukker ikke at tjenesten som mottar henvisningen kan kontakte henviser for mer informasjon. Ny henvisningsveileder fra Helsedirektoratet bør brukes. Mange tilbud krever ikke henvisning, slik som Alternativ til Vold eller familievernkontorer. Det kan allikevel være nyttig å gi en oppsummering av klientens problemstilling, situasjon og ressurser.
God kommunikasjon i henvisningssaker
Videre er det viktig med god kommunikasjon i individuelle saker der flere tjenester er involvert. Selv om fastlege har henvist videre til spesialisthelsetjenesten, vil fastlegen fremdeles kunne møte sin pasient og vil ha nytte av å vite hvordan behandlingen går. Det kan være bra med en fast kontaktperson i hver av tjenestene, som kan gjøre det enklere å ta kontakt. Det er fastlegen som har det faglige og medisinske helseansvaret for pasienten.
Bedre kommunikasjon vil gi bedre henvisningskvalitet, mulighet for å sette inn tiltak i ventetiden og at flere instanser kan arbeide parallelt. Det bør utvikles rutiner for tilbakemelding for å inkludere aktuelle instanser i alle faser ved en sak. Slik kan flere tjenester bidra i større grad under utredning og behandling. Det er fastlegen som har det faglige og medisinske ansvaret for en pasient, og det er viktig at pasient eller bruker følges nøye opp selv om de er henvist til videre behandlingstilbud. Sett alltid opp oppfølgingsmøter for å følge pasienten og for å sikre at han eller hun får nødvendig hjelp videre i systemet.